نانو بیوتکنولوژی

نانوتکنولوژی، چنان که از اسم آن برمی آید ، با اجسامی به ابعاد نانو سر وکار دارد . نانو تکنولوژی در سه سطح قابل بررسی است : مواد ، ابزارها و سیستم ها . در حال حاضر در سطح مواد ، پیشرفت های بیشتری نسبت به دو سطح دیگر حاصل شده است . موادی را که در نانو تکنولوژی به کار می روند نانوذره نیز می نامند . در دهه ی گذشته ، بیش تر پژوهش ها در مورد نانوذره ها روی خواص آن ها متمرکز بوده است . خواص فیزیکی وشیمیایی نانوذره ها به اندازه ی آن ها وابسته است و این موضوع برای دانشمندان جالب می بمود . اما در حال حاضر ، پژوهش های گسترده ای روی کاربرد این در حال انجام است .

برای آن که تصویری ار ریزی نانوذره ها داشته باشیم ، بهتر است آن را با ابعاد سلول مقایسه نماییم . اندازه ی متوسط سلول یوکاریوتی 10 میکرومتر است . بدیهی است ، اندامک های سلول از این نیز ریزترند . از اندامک ها ریزتر ماکرومولکول ها هستند . اندازه ی متوسط یک پروتئین 5 نانومتر است که با ریزترین جسم ساخت دست بشر قابل مقایسه است .

بنابراین می توان با به کار گیری نانوذره ها نوعی مامور مخفی به درون سلول فرستاد و به کمک آن ، از بعضی رازهای نهفته در سلول پرده برداری نمود . این ذرات آن قدر ریزند که تداخل عمده ای در کار سلول به وجود  نمی آورند. پیشرفت در زمینه ی نانوبیوتکنولوژی نیازمند درک وقایع زیستی در سطح نانو است . از میان خواص فیزیکی وابسته به اندازه ی ذرات نانو ، خواص نوری ( اپتیکال ) و مغناطیسی این ذرات ، بیش ترین کاربرد های زیستی را دارند . استفاده از نانو تکنولوژی در علوم زیستی به تولد و گرایش جدیدی از این فناوری منجر  شده است: نانو بیوتکنولوژی

کاربرد ها :

کاربرد های نانوذره ها در زیست شناسی و پزشکی عبارتند از:

-          نشانگرهای زیستی فلورسنت

-          ترابری دارو و ژن

-          تشخیص زیستی پاتوژن ها

-          جست وجو در ساختار DNA

-          مهندسی بافت

-          تخریب تومور از طریق گرمادهی به آن (هیپرترمیا)

-          جداسازی و خالص سازی مولکول های زیستی و سلول ها

-          بهبود تباین (کنتراست)MRI

-          مطالعات فاگوکینتیک

نشان گر های زیستی :


از آن جا که اندازه ی نانوذرات ، در محدوده ی اندازه ی پروتیین ها ست ، می توان از آن ها برای نشان دار کردن نمونه های زیستی استفاده کرد. برای این کار ، باید نانوذره بتواند به نمونه ی زیست هدف متصل شود  و نیز راهی برای دنبال کردن و شناسایی نانوذره وجود داشته باشد.

به منظور ایجاد میان کنش بین نانوذره و نمونه ی زیستی ، نانوذره را با پوششی بیولوژیکی یا مولکولی ، یا لایه ای که به عنوان میانجی زیستی غیر آلی عمل کند ، می پوشانند . آنتی بادی ها ، بیوپلی مرها مثل کلاژن ، یا تک لایه ای از مولکول های کوچک که نانوذره ها را از نظر زیستی سازگار می کند ، از جمله پوشش های بیولوژیکی نانوذره ها هستند. علاوه بر این ، از آن جا که از فناوری های نوری در پژوهش های زیستی به طور گسترده ای استفاده می شود ، می توان نانوذره ها را فلورسنت دار کرد یا خواص نوری آن ها را تغییر داد. نشان گر زیستی نانو ، نمونه ای از یک ( نانوزیست ماده ) است .

نانوذره ها معمولآ در مرکز یک نانوریست ماده قرار می گیرند و بقیه ی اجزا روی آن ها قرار داده می شوند . هم چنین می توان از آن ها در شکل نانو وزیکول استفاده کرد، یعنی نانو ریست ماده ای است که توسط غشا محصور شده است . غالبآ شکل این ساختار کروی است ، اما شکل های استوانه ای ، شبه صفحه و دیگر شکل ها امکان پذیرند. در بعضی موارد ، اندازه مهم است مثل هنگامی که نفوذ از درون ساختار منفذی از غشای سلولی مورد نیاز باشد. هنگامی که از اثرات اندازه ی کوانتومی برای کنترل خواص مواد استفاده می شود ، اندازه ی نانوزیست ماده در اوج اهمیت خواهد بود.

کنترل دقیق بر اندازه ی متوسط ذرات ، امکان ایجاد کاوشگر های فلورسنت را که باریکه های نوری را در طیف وسیعی از طول موج گسیل می دارند ، فراهم می آورد . این امکان ، به تهیه ی نشان گرهای زیستی با رنگ های فراوان و قابل تشخیص کمک شایانی می کند. ذره ی مرکزی معمولآ توسط چندین تک لایه از موادی که تمایل به واکنش ندارند، مثل سیلیکا ، محافظت می شود . غالباً برای اتّصال اجزای کارامد به ذره ی مرکزی ، به لایه ای از لینکر نیاز است . این لینکرهای خطی ، در دو انتهای خود ، گروه های فعال دارند : یک گروه برای اتّصال به اجزای زیستی ، مثل آنتی بادی ها .

ادامه دارد..!!!

نظرات 3 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 03:32 ب.ظ http://pashew-life.blogsky.com

salam ali bod omidvaram ke movafaghbashid man beshoma bazam sar mizanam bye.
be ma ham ye sar be zanid khoshhal misham

younes دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 01:37 ب.ظ http://www.irannano.tk

با سلام خدمت شما در ابتدا از شما به علت نوشتهای زیبایتان تغدیر و تشکر می کنم.ودو مطلب نیز از شما در خواست دارم اول اینکه بنده نیز همانند شما در زمینه نانو تکنولوژی و نانو الکترونیک فعالیت دارم و وب سایت حرفه ای نیز در این زمینه در حال راه اندازی هستم از شما و تمام عزیزان این راه در خواست کمک دارم همچنین از شما درخواست دارم که بتوانم از مطالب زیبایتان در سایت خود با ذکر منبع استفاده نمایم با تشکر

درویش پنج‌شنبه 13 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:05 ق.ظ http://iaup-biotech.blogfa.com

سلام
با تشکر از مطلب مفیدتون خواهشا ادامه ی مطلب رو در سایت قرار بدید
من واقعا نانوتکنولوژی را دوست دارم،و دوران دبیرستان دوره های مقدماتی نانو رو طی کردم و همیشه جویای اخبار نانو هستم
حالا که دانشجوی بیوتکنولوژی هستم و این رشته رو هم خیلی دوست دارم،ترکیب این دو رشته واسم واقعا جذاب هستش
اطلاعاتی در مورد نانوبیوتکنولوژی و این که در کدوم سطح تحصیلی(ارشد،دکتری. . .) میتوان این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد می خواستم.ممنون میشم مطلبی در این مورد بگذارید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد